fbpx
Aktualności

1. ORLEN PARALYMPIC RUN ZA NAMI!

10. października na wybrane przez siebie trasy w Polsce i na całym świecie wyruszyli biegacze. Cel był jeden – pokazać, że można osiągnąć wyznaczone przez siebie cele, niezależnie od stopnia sprawności. Taki właśnie był 1. Orlen Paralympic Run – bieg organizowany przez Polski Komitet Paraolimpijski udowodnił, że niemożliwe nie istnieje!

Na wózkach, na sprzęcie do framerunningu czy pieszo. Biegnąc, spacerując czy idąc chodem sportowym. W grupach i indywidualnie. W dużych miastach i w otoczeniu natury. Każdy znalazł swój sposób na to, by uczestniczyć w 1. Orlen Paralympic Run – biegu, w którym można było wziąć udział za pomocą specjalnej aplikacji. Wśród 500 zarejestrowanych zawodników znalazło się aż 158 osób z niepełnosprawnością!

Ideą 1. Orlen Paralympic Run jest to, aby mógł w nim wystartować absolutnie każdy – mogą to być zawodowcy, ale mogą też być to osoby, które dopiero myślą o tym, by rozpocząć jakąś przygodę sportową – podkreśla prezes Polskiego Komitetu Paraolimpijskiego, Łukasz Szeliga. – Są dwa dystanse – 1 i 5 km, nie są one wielkie bo chcemy zbudować tę imprezę, aby każdy miał okazję zmierzyć się z samym sobą.

Każdy z 500 zarejestrowanych zawodników otrzymywał pakiet startowy, na który składały się koszulka biegowa, pamiątkowy medal oraz prezenty od naszych partnerów i sponsorów: baton proteinowy i napój energetyczny od sponsora tytularnego biegu, PKN ORLEN, kod rabatowy do wykorzystania w sklepach 4F, zestaw plastrów na otarcia i odciski od grupy LUXMED, workoplecak od Totalizatora Sportowego, właściciela marki LOTTO oraz wydawnictwa od Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji. Polski Komitet Paraolimpijski zapewnił również poncho przeciwdeszczowe na wypadek niepogody – na szczęście biegacze mogą zatrzymać poncho na inną okazję, ponieważ w całej Polsce 10. Października towarzyszyła nam słoneczna aura.

Ideą 1. Orlen Paralympic Run było pokazanie, że bez względu na stopień sprawności i wytrenowania, każdy może ruszyć z miejsca, ustalić adekwatny dla siebie cel i go osiągnąć. Wśród ambasadorów biegu byli paraolimpijczycy: Barbara Bieganowska-Zając, Michał Derus, Alicja Jeromin, Aleksander Kossakowski i Krzysztof Wasilewski, olimpijczyk Robert Korzeniowski, ultramaratończyk Dariusz Wojda, oraz attaché prasowy polskiej reprezentacji paraolimpijskiej Michał Pol. Są więc osoby o różnym stopniu sprawności, a w gronie utytułowanych sportowców jest i amator. Każdy wziął udział w 1. Orlen Paralympic Run tak, jak pozwalały mu na to aktualne możliwości. Jednocześnie nikt na wybranym przez siebie dystansie nie mógł liczyć na taryfę ulgową – każdy sam mierzył się z własnymi możliwościami i ograniczeniami.

Stereotyp osoby z niepełnosprawnością wśród Polaków to niestety wciąż wizerunek osoby smutnej, „z załamką”, takiej, która potrzebuje pomocy. A w wypadku sportowców z niepełnosprawnością jest wręcz odwrotnie – oni chcą być tak samo postrzegani jak sportowcy pełnosprawni – powiedział na konferencji zapowiadającej 1. Orlen Paralympic Run rektor Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie, prof. Bartosz Molik. – Ja jestem przeciwnikiem martyrologii. My często widząc sportowca z niepełnosprawnością najpierw zastanawiamy się „a dlaczego on jeździ na wózku, dlaczego on nie ma nogi”. Tymczasem to jest sprawa kompletnie drugorzędna. Dla nas najważniejsze jest to, jaki on ma wynik sportowy! Jaki on jest tak naprawdę sprawny! Jeśli ktoś jeździ na wózku, to może nie ma funkcji lokomocji, ale robi z kończynami górnymi takie rzeczy, jakich my często nie jesteśmy w stanie zrobić.

Ważnym elementem tegorocznego 1. Orlen Paralympic Run był konkurs, którego uczestnicy za pomocą fotografii mieli pokazać hasło przyświecające paraolimpijczykom: „Niemożliwe nie istnieje”. Liczba zgłoszeń przerosła oczekiwania organizatorów – uczestnicy biegu nadesłali aż 92 zdjęcia. Z pewnością przyczyniły się do tego atrakcyjne nagrody – Nagroda główna, smartwatch GARMIN oraz słuchawki bluetooth HUAWEI ufundowane przez partnera Polskiego Komitetu Paraolimpijskiego, Citi Handlowy w ramach inicjatywy Live Well at Citi, oraz pozostałe nagrody ufundowane przez partnerów i sponsorów Polskiego Komitetu Paraolimpijskiego – PKN ORLEN, 4F, Toyota Motor Poland czy grupę LUXMED.

1. Orlen Paralympic Run nie mógłby się odbyć bez wsparcia sponsora tytularnego biegu PKN ORLEN oraz patronów medialnych wydarzenia: Polskiego Radia i TVP Sport. Polski Komitet Paraolimpijski chce również podziękować wszystkim swoim partnerom i sponsorom, którzy wspomogli organizacyjnie bieg poprzez nagrody rzeczowe w konkursie i ufundowane przez nich elementy pakietu startowego dla uczestników wydarzenia.

Sponsorem tytularnym biegu jest Polski Koncern Naftowy Orlen. Patronami medialnymi biegu są Polskie Radio oraz TVP Sport.